Novinky

4 najčastejšie chyby pri fotografovaní krajiny

4 najčastejšie chyby pri fotografovaní krajiny
  • 4. augusta
  • |
  • 2016

Krajinky patria medzi veľmi obľúbené žánre a v priebehu fotografovania ich vyskúšal snáď každý, od úplných začiatočníkov až po ostrieľaných profíkov.

Hlavne v začiatkoch fotografovania opakujeme často rovnaké chyby, ktorým je možné sa jednoducho vyhnúť a zábery budú hneď lepšie. Predpokladom k úspešnému fotografovaniu krajiny je samozrejme vhodné svetlo a adekvátna výbava.

Fototechnika vhodná pre fotenie krajiniek

Nemusíte nutne kupovať fotovybavenie za stotisíce, ale určite sa vyplatí používať systémový kompakt alebo klasický digitálny kompakt s širším začiatočným ohniskom, aby ste dosiahli naozaj široký uhol záberu. Ten je u krajinkovej fotografie obvykle žiadúci. Avšak ani ďalšie ohnisko nie je na škodu – dokážete vďaka nemu zachytiť zaujímavé detaily a pracovať tiež s perspektívnym skreslením. A teraz už k najčastejším chybám:

1. Naklonený horizont

Naklonený horizont je veľmi častou, ale zbytočnou chybou. Stačí dávať väčší pozor na deliacu líniu záberu. U väčšiny digitálnych fotoaparátov je možné na displeji zobraziť pomocnou mriežku, ktorá usnadňuje udržanie horizontu v rovine. Pokiaľ túto možnosť v nastavení nenájdete, pomôžte si spodnou hranou displeja, s ktorou by mal byť horizont rovnobežný.

Horizont - špatně
Horizont - zle

Naklonený horizont sa netýka len prírodnej krajiny, ale tiež tzv. mestskej krajiny, kde se často môžete stretnúť s naklonením chodníku, cesty či iných výrazných línií, ktoré by mali byť vodorovné.

Horizont - správně
Horizont - správne

Jak umiestiť horizont

Samostatnou otázkou je umiestenie horizontu. Vysoký, nízky, centrálny – každá scéna si zaslúži trošku odlišný prístup a s ním i odlišné umiestenie horizontu. Jednoduché pravidlo hovorí: kde je zaujímavejšia kresba (mraky) alebo nejaký výrazný objekt (košatý strom), tak tam pridajte viac miesta.

2. Podexpozícia a preexpozícia

Veľké množstvo svetlých alebo naopak veľmi tmavých tónov v zábere nie je ideálne. Pre doladenie expozície je možné použiť jednak kompenzáciu expozície alebo správne namerať snímanú scénu. O slovo sa v takých situáciách hlási tiež režim merania expozície. V závislosti na type scény je možné experimentovať nie len s zdôrazneným stredom, ale tiež s bodovým meraním.

Přeexpozice
Preexpozícia

Na obrázku vidíte typickú situáciu, kedy je zastúpenie svetlých a tmavých tónov na zábere pomerne vyvážené. Avšak na prvej ukážke bolo zaostrenú pri súčasnom namierení aparátu viac k zemi a na stromy, co zmiatlo expozičnú automatiku, ktorá nastavila dlhší čas a výsledkom je príliš svetlá obloha na zábere.

Podexpozicováno
Podexpozícia

Na druhom obrázku bol digitál mierne pozdvihnutý k oblohe, aby na nej zostala aspoň nejaká kresba. Záber je celkovo tmavší, avšak kresbu v tmavších miestach „vytiahnete“ v editoru. Cestou k uspokojivému výsledku môže byť tiež HDR fotografie.

3. Voľba pozadia a uhlu pohľadu

Vhodné pozadie hlavného objektu je veľmi dôležitým prvkom fotografie. Môže záber pomôcť, alebo tiež veľmi uškodiť. Než stlačíte spúšť, premýšľajte, či je všetko vidieť tak, ako má byť. Nebuďte lenivý a hľadajte rôzne uhly pohľadu a rôzne zábery tohto miesta či objektu. Nie nadarmo sa hovorí, že najlepším zoomom sú nohy fotografa.


Vľavo správne zvolený uhol záberu, vpravo nevhodná kompozícia so splývajúcim pozadím

Pri fotografovaní krajiny je uhol pohľadu o to dôležitejší, že vám na zábere môžu výrazne splývať jednotlivé objekty, takže dochádza k výraznému potlačeniu subjektívneho vnímania hĺbky. Súčasne je tiež malý farebný kontrast niektorých scén príčinou „nezaujímavosti“ záberu.

4. Nepresné zaostrenie

U krajinných fotografií obvykle potrebujeme dosiahnuť nie len správne zaostrenie, ale tiež čo najväčšej hĺbky ostrosti, ktorá zaistí prekreslenie záberu do hĺbky. Vplyv na hĺbku zaostrenia má samozrejme veľkosť použitého clonového čísla: vyššia clona = väčšia hĺbka ostrosti. Pozor však na to, aby ste nefotografovali s úplne zavretou clonou. V takom prípade sa začína prejavovať difrakcia, ktorá spôsobí, že objekty budú menej ostré, ako by ste očakávali.

Najvhodnejšie je pri krajinárskej fotografii používať clonové čísla v rozsahu približne F13 až F18, respektíve podľa typu objektívu a jeho rozsahu clon. Využívajte maximálne koniec druhej tretiny rozsahu clonových čísel.

Ze smrku, Jan Cehlárik
Ze smrku, foto: Jan Cehlárik – ukážkovo prezaostrený záber krajiny

Zaostriť je ideálne do vzdialenosti približne jednej tretiny rozsahu vzdialenosti medzi vami a najvzdialenejším miestom. Maximalizujete tak hĺbku ostrosti, bez toho aby ste museli vypočítavať konkrétnu vzdialenosť pre konkrétny objektív, respektíve určiť tzv. hyperfokálnu vzdialenosť. Pri zaostrení objektívu na hyperfokálnu vzdialenosť je záber obvykle ostrý od roviny vstupnej šošovky objektívu až do nekonečna.

Pozn. Titulný záber – Jiří Haidl – Rakotzbrücke

Zdieľajte nás

Novinky v e-shope

Novinka
NG stativ Tripod PHMIDI

Stativ National Geographic PHMIDI je určen pro práci s kompaktními, ultra zoom a CSC (MirrorLess)fotoaparáty. Stativ se vyznačuje kvalitou použitých materiálů, precizním výrobním zpracováním, nízkouhmotností a kompaktními transportními rozměry. Stativ PHMIDI je vyroben z odlehčeného hliníku (nohy) akompozitního plastu (růžice, svorky, hlava). Stativ je osazen 3-osou pákovou hlavou s rychloupínacímmechanismem a vodováhou. Hlavu lze aretovat ve 3 osách pomocí jedné ovládací páky a 2 aretačníchšroubů. Radiální vzpěry mezi nohami a středovou tyčí zvyšují celkovou stabilitu stativu. Stativ je dodávánvčetně transportního pouzdra National Geographic.

  do 4 pracovných dní 22,90 + pridať k porovnaniu

Novinka
National Geographic Africa Camera Insert M

Technická polstrovaná brašna (fotovanička) National Geographic Africa Camera Insert M je ideálny pre ochranu a transport DSLR a CSC fotoaparát ua 1-2 objektívov. Možno ju použiť samostatne alebo v akomkoľvek batožine príslušnej veľkosti. Vonkajšia látka je inšpirovaná motívmi kultúrami afrických domorodých kmeňov.

  skladom 26,90 + pridať k porovnaniu

Novinka Doprava zadarmo
Lowepro batoh Fastpack 250 AW III black

Tříkomorové foto batohy Fastpack AW III  kombinují funkční prvky předchozích produktový řad Fastpack II a Fastpack DV. Batohy se vyznačují moderním nadčasovým designem, funkční konstrukcí (3 samostatné komory), větším úložným prostorem při menší hmotnosti,  rychlým bočním přístupem do fotokomory, samostatnou komorou pro notebook, tablet a dokumenty, novými odolnými vnějšími materiály. 

  na otázku 129,00 + pridať k porovnaniu

Novinka
NG Tripod PH001

Stativ National Geographic PH001 se vyznačuje kvalitou použitých materiálů, precizním výrobnímzpracováním, praktickým a rychlým ovládáním výšky a polohování a možností aretace hlavy odděleně vetřech osách. Stativ je vyroben z odlehčeného hliníku (nohy) a kompozitního plastu (růžice, svorky, hlava), jeosazen 3-osou pákovou hlavou s rychloupínacím mechanismem a vodováhou. Druhá vodováha je osazenana růžici (těle) stativu. Plynulý posuv středové tyče je zajištěn kličkou a ozubeným převodem. Radiální vzpěrymezi nohami a středovou tyčí zvyšují celkovou stabilitu stativu. Stativ je dodáván včetně transportníhopouzdra. Stativ National Geographic PH001 je určen pro práci s DSLR a CSC fotoaparáty.

  do 4 pracovných dní 53,90 + pridať k porovnaniu

Novinka Doprava zadarmo
Lowepro batoh Fastpack Pro 250 AW III grey

Tříkomorové foto batohy Fastpack AW III  kombinují funkční prvky předchozích produktový řad Fastpack II a Fastpack DV. Batohy se vyznačují moderním nadčasovým designem, funkční konstrukcí (3 samostatné komory), větším úložným prostorem při menší hmotnosti,  rychlým bočním přístupem do fotokomory, samostatnou komorou pro notebook, tablet a dokumenty, novými odolnými vnějšími materiály. 

  na otázku 149,00 + pridať k porovnaniu

Novinka Darček
National Geographic Africa Backpack M + Statív ZADARMO

Dvojkomorový batoh National Geographic Africa Backpack M možno v prípade potreby prestavať na jednokomorový cestovné batoh. Spodná fotokomoru môžete prispôsobiť tvar ua veľkosti uložené techniky pomocou vyberateľných deliacich priečok. Inšpirácia africkou divočinou mu dodáva jedinečný neformálny vzhľad umocnený použitím prírodných materiálov, ako je hrubé plátno, bavlna a kože. Vďaka ich ošetrenie špeciálnou impregnáciou pre väčšiu odolnosť tak poskytuje maximálnu bezpečnosť prepravovaného DSLR alebo CSC fotoaparát, notebook alebo tablet, ďalšie objketivy, fotoapříslušenství a statív osobné veci. Využitie prírodných materiálov najvyššej kvality, dokonalý dizajn a predovšetkým funkčnosť potom napĺňajú základné motto National Geographic Society: "Inšpirovať každého človeka, aby svojim dielom prispel k ochrane planéty Zem."

  do 4 pracovných dní 165,00 + pridať k porovnaniu